John Wauben

Recensie kerstconcert 2013 Koor Harmony

'Sfeervol kerstconcert maakt indruk'

Het was feest in de Venrayse schouwburg. Op zondag 15 december verzorgde Koor Harmony daar met nog vijf andere koren een fijn kerstoptreden. De zaal zat vol en de sfeer zat er goed in; het succes was bij voorbaat al geboekt. Gelukkig wisten de koren de hooggespannen verwachtingen meer dan waar te maken; Met een stralende lach op ieders gezicht werd deze gezellige middag spetterend afgesloten.

De muzikale middag vangt om twee uur aan, maar ruim voor die tijd zijn de gangen van de schouwburg al gevuld met enthousiaste mensen die speciaal naar de schouwburg zijn gekomen voor een middag vol entertainment. Als de zaal van het theater gevuld is, hangen de hooggespannen verwachtingen van het publiek in de lucht. Gaat het de koren lukken om een geweldige middag neer te zetten? Op het moment dat het doek opengaat, gaat er een zucht door het publiek heen. Het decor van de middag is prachtig en sfeervol ingericht met allerlei kerstattributen waardoor je vrijwel meteen een warm kerstgevoel koestert. De presentatie van de middag is in handen van Jan Mulder die met wat luchtige grapjes tussendoor de middag aan elkaar kletst.

Koor Harmony mag het spits afbijten. Onder begeleiding van pianiste Ludmila Seroo en dirigent John Wauben zullen zij de eerste nummers ten gehore brengen. En hoe. Koor Harmony zet sterk in met ‘A merry Christmas feeling.’ In rap tempo volgen een tal van nummers zich op, van mooie kerstliederen tot de wat vlottere alledaagse songs. Een kippenvel momentje doet zich al voor bij het nummer ‘Walking in the air’. In hun meerstemmigheid staat het koor sterk en ze weten prima hoe ze het nummer over moeten brengen naar hun publiek. De zang in combinatie met het prachtige pianospel werkt uitstekend.

Na vijf prachtige nummers van koor Harmony is het tijd voor de Sing Along Singers uit Reuver. Ook dit koor wordt weer begeleidt door Ludmila Seroo en John Wauben. Er worden korte nummers gezongen, waardoor er een fijn tempo ontstaat en het geheel lekker wegkijkt –en luistert. Het koor wordt, in tegenstelling tot koor Harmony dat alleen maar uit vrouwen bestaat, versterkt door een tal van enthousiaste mannen. De combinatie van de donkere mannenstemmen en het lichte vrouwengeluid is prachtig om aan te horen. De wat rustigere kerstliederen worden hier afgewisseld met meer uptempo liedjes. Er wordt door het publiek enthousiast meegeklapt.

Ook het volgende koor, het Unity Koor uit Wessem, maakt indruk. Zij weten te imponeren met hun mooie samenzang en hebben fijne kerstmedleys in hun repetoire verwerkt.

Na dit optreden volgt er een korte pauze, waarin er verschillende lekkernijen te verkrijgen zijn. Het publiek geniet volop van de zelfgebakken wafels van Koor Harmony, terwijl ze onder het genot een drankje enthousiast praten over de optredens die ze hebben gezien. Na een kleine twintig minuutjes mag het publiek de zaal weer betreden waar er door een wel heel bijzonder koor een optreden verzorgd wordt. Het Ouderenkoor uit Beesel staat stevig op het podium, en dat terwijl hun oudste lid maarliefst 92 jaar is. Dat je nooit te oud bent om te zingen bewijst de enthousiaste man door nog te sprankelen alsof hij aan het begin van zijn jeugd staat. De enthousiaste dirigent John Wauben weet het koor naar een hoger niveau te tillen en spoort het publiek aan mee te zingen wat ook gretig gedaan wordt.

De gemengde zangvereniging Egelsheim is het volgende koor dat op mag treden. Het is tevens het grootste koor dat meedoet aan deze middag. Het ensemble brengt prachtige kerstliederen en staat wederom sterk in de samenzang. Het is een fijn en warm geheel om naar te luisteren en te kijken en er wordt zeer ingeleefd gezongen.

Als afsluiter mag koor Harmony nog een paar liedjes zingen. Het is swingen geblazen bij ‘Jingle Bell Rock’ waarbij het publiek opnieuw enthousiast meeklapt. Als Josh Grobans ‘You raise me up’ wordt ingezet, wordt de zaal echter meteen stil. Wat weet koor Harmony dit nummer met gevoel en overtuiging te brengen. Een prachtig ingeleefde performance die nog lang na siddert in de zaal.

Na de laatste liedjes geeft koor Harmony het enthousiaste publiek nog een toegift, waarna uiteindelijk alle koren tezamen op het podium verschijnen om nog één nummer te brengen. Een staande ovatie van het publiek is het gevolg.

Aan het einde van deze muzikale middag worden pianist Ludmila Seroo en dirigent John Wauben hartelijk bedankt. John Wauben geeft een emotionele toespraak, die indruk maakt bij de bezoekers. “Mijn ouders zaten allebei in de zaal,” verklaart hij later als we hem spreken. “Zij hebben alles voor mij mogelijk gemaakt, zonder hen zou ik hier niet staan. Het is dus geweldig om ze dan te zien zitten.”

John Wauben heeft, als drijvende kracht, deze middag als bijzonder ervaren. “Je krijgt er zoveel voor terug,” legt John uit. “Het was echt een geweldige middag, ik ben supertrots!”

Geschreven door Lisanne de Vries

Agenda