Herfstconcert Gemengde Zangvereniging Egelsheim

“LIMBURG, HERE WE COME!

Wij zijn er klaar voor!”

Dat schrijft het Gemengd Koor ‘s-Hertogenbosch aan Gemengde Zangvereniging Egelsheim enige tijd voor het Najaarsconcert zal plaatsvinden.

En ze kwámen… twee bussen vól koorleden met hun fans. Het leek warempel wel een invasie in zaal Debije.

De Gemengde Zangvereniging Egelsheim is er op zondagmiddag 15 november ook klaar voor!

Stipt op tijd maken beide koren hun entrée in de prachtig versierde, goed verwarmde, bijna volle Hubertuskerk. ‘Pastoor voor één dag’ Huub Bertrams verwelkomt iedereen met een bij vlagen humoristisch woord en wenst de koren veel succes en de bezoekers veel luisterplezier! Annie Smits leidt Egelsheim geroutineerd door het programma met beknopte toelichting op de uit te voeren werken, hier en daar relatie leggend met bekende situaties uit het dagelijks leven en tevens inspelend op de actualiteit in de wereld.

test

En dan zingt Egelsheim het eerste werk: Music brings us together; een meer toepasselijk openingslied voor een concert is nauwelijks te bedenken. Dirigent John Wauben heeft zijn koor stevig in de hand, daarbij ruimschoots gebruik makend van gebarentaal. Jammer genoeg kunnen de bezoekers van het concert dat niet zien. Maar Johns manier van dirigeren levert prachtige muziek op: ritmisch, gevoelvol en tot in de puntjes afgewerkt. Met charmante pianiste Ludmila Seroo-Ferroni aan zijn zijde weet John zich verzekerd van zeer vakkundige begeleiding voor het koor en de geweldige akoustiek van de Hegelsomse kerk is vanzelfsprekend van grote invloed op de totale koorprestatie. Het publiek is muisstil, geniet volop en applaudisseert luid en langdurig.

Dan is het even passen en meten op het priesterkoor want beide koren zingen gezamenlijk het prachtige werk van Gabriel Fauré, Cantique de Jean Racine. 150 Zangers en zangeressen; een machtig geluid in deze kerk.

Gemengd Koor ‘s-Hertogenbosch neemt het tweede deel van het concert voor haar rekening. Henk van der Sanden dirigeert zijn koor met passie en bezielende bewegingen in de overwegend klassieke werken. Een heel ander repertoire dan wat Egelsheim biedt maar heel mooi en indrukwekkend om hier in Hegelsom werk van Donizetti of Rossini te horen uitvoeren. Pianist Rein Boeijen begeleidt het koor daarbij op zeer professionele wijze.

Na een korte pauze vervolgt het koor uit ‘s-Hertogenbosch het concertprogramma. Klassieke werken van Verdi en Gounod worden met veel gevoel uitgevoerd. Ook het meer eigentijdse I have a dream blijkt het koor goed te liggen en de populaire Ierse song Only Time van Enya is voor vele toeschouwers een klasse apart.

Het tweede optreden van Gemengde Zangvereniging Egelsheim maakt opnieuw indruk op het publiek. Het Dalmatisch volkslied Plovi Plovi levert hier en daar zelfs een traantje op. Het lied voor de vrijheid van de slaven in Afrika, Dry your tears Africa, bezorgt tot slot menigeen kippenvel. Ter afsluiting van het Najaarsconcert 2015 geniet het publiek van de alom bekende ballade, You raise me up; vandaag gezongen door de enthousiaste zangers en zangeressen van beide koren die de luisteraars een prachtig concert hebben geboden. Zit er nog een toegift in? Vooruit, nog ééntje dan, aldus Annie Smits bij haar laatste aankondiging. Opnieuw een werk met een bijzonder veelzeggende titel: Wónderful, wónderful world! En ‘Wónderful’ wás het, deze zondagmiddag in de H. Hubertuskerk in Hegelsom. De dirigenten, pianisten, de zangeressen en zangers hebben met hart en ziel muziek gemaakt en van elkaars kunnen genoten. Het publiek luisterde geboeid, was onder de indruk, reageerde enthousiast, gaf vele complimentjes en was gul met vrijwillige bijdragen.

Liesbeth Verhaegh zei dus geen woord verkeerd toen ze in haar dankwoord uit de grond van haar hart verzuchtte dat het een gewéldig concert was geweest. Natuurlijk ontvingen de dirigenten John en Henk en pianisten Ludmila en Rein als dank een prachtig herfstboeket en voor het gastkoor uit ‘s-Hertogenbosch was er bovendien het traditionele Egelsheim-egeltje als presentje.

De geslaagde middag werd afgesloten met een gezelllig samenzijn van koren en overige belangstellenden in zaal Debije.

Agenda